Lézerdömping, fényáradat, füstcsóvák, lángoszlopok, és ha ez nem lenne elég, konfetti- és pénzeső várta a közönséget a Budapest Sportcsarnokban péntek este, Majkáék futurisztikus show-ján. A Bindzsisztán fiktív világát is magába foglaló, 2049 néven futó produkció meglepetésvendégeket is tartogatott: az X-Faktorban feltűnt ÉBERKÓMA formáció és Molnár Tamás is színpadra állt Majoros Péterrel, aki a koncert alatt időnként egy „repülő üvegszínpaddal” közlekedett.
A Budapest Arénában Majoros Péter már visszatérő vendégnek számít. Először 2018-ban, akkor még Curtisszel karöltve töltötte meg a csarnokot, s bár a két rapper azóta külön utakon jár, Majka népszerűsége továbbra is töretlen, amit egyértelműen igazol, hogy idén egymás után két bulit is meghirdetett a zenés programok esetén nagyjából 15 ezer fő befogadására alkalmas koncerthelyszínen. A 2050 elnevezésű, jövőbe mutató show-ját március 8-ára időzítette a rapper, a produkció iránt viszont akkora volt az érdeklődés, főleg miután megjelent az előadó Csurran, cseppen című dala, hogy egy ráadást is kitűzött március 7-ére 2049 címmel.
Az erősen rendszerkritikus szerzemény klipje január 17-én debütált a YouTube-on és mostanra már több mint 16 milliós megtekintésnél jár, ami abszolút rekordnak számít, nemcsak Majka karrierjében, hanem az egész magyar zenei színtéren is. A produktum, amely a legnépszerűbb zeneszámok között azóta is az első helyen áll a platformon, a megjelenése után villámgyorsan közbeszéd tárgya lett, s bár a tartalma egyértelműen politikai töltetű, a rapper állítja, hogy elsősorban szórakoztatásra szánta, és ahogy eddig, ezután sem kíván politikai oldalakhoz tartozni – nem is járul hozzá a dal politikai célú felhasználásához.
Ettől függetlenül persze nem lehet elvonatkoztatni attól, mennyi párhuzam vonható a szerzeményben bemutatott Bindzsisztán fiktív világa és a magyar valóság között, amit a több ezer kommentelőn kívül pályatársak, influenszerek, sőt politikusok, és politikai elemzők is véleményeztek. Feltehetőleg a dal sikere nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Majoros megduplázza az arénakoncertjét, amelyek közül a péntek estire mi is beneveztünk.
Csapatmunka a javából
Az elmúlt években többször is jártam Majka koncerten, láttam fesztiválokon és önálló bulikon is a rappert, aki a csapatával folyamatosan azon van, hogy mindig valami újat és izgalmasat mutasson a közönségének. Tavaly márciusban például egy körszínpados megoldással állt elő az MVM Dome-ban, a produkcióját Las Vegas-i életérzéssel fűszerezve, amelyhez állítólag annyi lámpát és videófalat béreltek, amennyi még nem volt egyetlen magyarországi koncerten sem azelőtt. Összesen 24 ezren vettek részt azon a bulin, ami ezzel a nézőszámmal az eddigi legnagyobb zárt térben tartott fellépés lett hazánkban.
Bár Majka esetén egy személyről van szó, maga a brand mögött óriási stáb dolgozik, one man show helyett mindig egy kisebb tömeg veszi körül a pódiumon a rappert. A hangszeresek mellett felvonultatott vokalisták és táncosok jelenléte kifejezetten energikussá teszi a koncertjeit, amelyeket a legkülönfélébb látvány- és vizuális elemek tesznek még izgalmasabbá.
„Az az ember, aki eljön a koncertre, azt várja, hogy a szemével is hallgassa a zenét, szóval nagyon fontos, hogy a látvány olyan legyen, hogy úgy menjen haza, hogy arról még napokig beszéljenek” – mondta a Fókusznak pár napja az előadó, aki 2023 decemberében igazolt vissza az RTL-hez.
„A világ összes lámpáját és lézerét, füstgépét és táncosát, és mindent elhoztunk az arénába!”
– utalt a dupla buli monumentalitására. Az interjúból az is kiderült, hogy a koncerteken két új vokalistával áll színpadra Majoros. Békefi Vikiről és az X-Faktorból is ismerős Feng Ya Ou-ról van szó, akik egyébként már régóta segítik a Majka produkciót.
Az információdömping és a technológia rohamos fejlődése manapság valóban egyre magasabbra tolja az emberek ingerküszöbét, ami a szórakoztatóiparban dolgozókat is folyamatos kihívások elé álltja. Ahogy az említett interjújában Majoros is célzott rá, ma már nem elég egy mikrofonnal és néhány zenésszel kiállni a színpadra, muszáj a közönség minden érzékszervére hatni, hogy a jelenlévők egy olyan komplex élményt kapjanak, ami ténylegesen leköti őket, és az emlékezetükben maradandó nyomot hagy. Majka mostanában nem adott ki komplett albumot, a műsor megtervezésében zenei újdonságként egyedül a Csurran, cseppen című nótára hagyatkozhatott – ebből kiindulva kellett a csapatával egy olyan produkciót létrehozniuk, amely a régebbi, élőben akár már többször is hallott slágerekre alapozva is felkelti az érdeklődést. A futurisztikus show ötlete mindenképp remek apropó arra, hogy a jól ismert dalok új köntösben szólaljanak meg, és a látványvilágot is ehhez igazítva a már megszokott show-elemeknél jóval innovatívabb megoldásokkal álljanak elő. Mindezt megfűszerezve a friss nótából ismert bindzsisztáni légkörrel pedig abszolút telitalálat, amit a duplabuli nézőszáma is igazol: pénteken 13 ezer ember tombolta végig a koncertet, szombaton pedig az eseményt szervező Broadway tájékoztatása szerint még ennél is többen, 14 500-an lesznek az arénában.
Showmankedés és parádés látványelemek
A 2049-es felvonáson a korosztály tekintetében meglehetősen vegyes és igen aktív volt a közönség – a küzdőtéren gyerekekkel, tinikkel, középkorúakkal és idősebbekkel is lehetett találkozni, akik este 8 körül láthatóan egyre izgatottabban várták, hogy életre keljen a hosszú kifutóval megtoldott, kétoldalt és a háttérben pedig egy óriási méretű, hajlított-homorú LED-fallal határolt pódium. Negyed 9 körül végre elindult az intro, a kivetítőn Majka robotszerűvé maszkírozott képmása jelent meg, és egy rövid felvezető után berobbantak a főhősök – Majoros Péter, Veres Mónika (Nika), Hermann Bertold ezüstbe öltözve és egy csapat fehérbe öltözött táncos -, a Hidegvérrel című számmal bedurrantva a bulit. Az előadók se perc alatt belakták a színpadot, és a táncosokkal együtt folyamatos mozgásban voltak, amivel a jelenlévőket is ugyanerre ösztönözték. A rapper azonnal szemkontaktusokat teremtett, illetve a mimikájával és a kézmozdulataival is folyamatosan kommunikált a közönséggel, amit később a dalok között szóban folytatott.
Kétségtelen, hogy Majka nagydumás, az a fajta, akit szórakoztatásra teremtettek – ha nagyon el akarnék rugaszkodni, akkor a nemzetközi színtérből talán Robbie Williamshez tudnám hasonlítani, már ami a showmankedés részét illeti, hiszen ugyanolyan jól és sok esetben viccesen kontaktál a publikummal, akik az első perctől az utolsóig követik az utasításait – legyen szó kézlengetésről, tapsolásról, ugrálásról, vagy pumpálásról, még az ülőszektorokat is képes mozgásban tartani. Ez a pénteki bulin is így történt, miközben sorra érkeztek az elektronikus alapokon új köntösbe bújtatott slágerek, a rapper sztorizgatott és vezényelt, a tömeg pedig láthatóan jól érezte magát ettől.
Ehhez persze hozzájárult az az atmoszféra is, amit a különféle látványelemekkel teremtett meg a csapat. A kivetítőn hol futurisztikus kreatívok, hol maguk az előadók vagy épp a közönség tűnt fel, a fények pedig konkrétan beborították az egész arénát. A mennyezeten egészen a keverőpultig nyúlt a lámpaerdő, így nemcsak a színpadot, hanem a dühöngő egészét beemelték a show-ba – hol lézerek pásztázták a tömeget, hol fényoszlopokat szúrtak az emberek közé, de a LED-ek mögött is elrejtettek fényforrásokat, amelyek akkor érvényesültek igazán erőteljesen, amikor a kivetítőkön épp nem futott semmi. Pirotechnikával és füsttel is jócskán megpakolták a produkciót, de olyan elemmel is készültek, amire ugyan a Csurran, cseppen című dal miatt részben lehetett számítani, mégis óriási élményt okozott. De ne szaladjunk ennyire előre...
Repülő üvegszínpad és némi pénzecske
A koncert első felében sorra érkeztek a már ismert, ám ezúttal friss hangszerelésben hallható dalok, közben Majka megemlékezett az első arénás fellépéséről, amikor még Curtisszel állt ugyenezen a színpadon, később pedig azt is kiemelte, hogy bár nagyon sok helyszín van már Budapesten, ahol nagyszámú közönség előtt lehet koncertezni, a Papp László Sportaréna minden előadó szívében kiemelt helyet foglal el. Nagyjából egy óra telhetett el, mire megérkezett az első meglepetésvendég – az ÉBERKÓMA csapata jelent meg a színpadon, akiket a rapper az X-Faktorban mentorált. Egyrészt szép gesztus, ha egy befutott előadó ilyen formában támogatja a kezdőket, másrészt az RTL műsorának is biztosan jót tesz, ha más közegben is igyekszik magához kötni a brandet Majka, aki a produkciót Magyarország legnépszerűbb tehetségkutatójaként emlegette. A „éberkómás” srácok Majorossal, majd nélküle is előadtak egy számot – ez idő alatt főhősünk gyorsan átöltözött, és miután a fiatalok elköszöntek, végre elérkezett a pillanat, amire feltehetőleg sokan vártak.
A színpad elsötétült, majd a LED-eken elkezdett futni csíkokban a pénz szó végtelenített változata, aztán egyszer csak a pódium hátterében feltűnt Majka, Nika és Bertold, és egy vastag, a négy sarkánál felfüggesztett, négyzetes üveglapon állva felemelkedtek a magasba. Amikor elérték a mennyezetet, lassan „berepültek” a kifutó végéhez, és miután ott leereszkedtek, és a táncosok is katonás rendben felsorakoztak, belecsaptak a Csurran, cseppen című számba. Ováció és tombolás következett, majd egy ponton Majoros visszatért az üveglapra, amivel aztán beemelték a közönség fölé. Ez az elem kicsit emlékeztetett a KISS tagjainak szárnyalására – ők szoktak ugye dal közben a nagyszínpadról a B-stage-re „repülni” –, ám míg náluk egy egyszeri suhanásról van szó, Majoros konkrétan a szám felét a magasba emelve tolta le. Ha valami futurisztikus, ez a repülő színpad az volt.
Később kiderült, hogy azért egy karabinerrel odacsatolták Majkát a repülő színpadhoz, nehogy lezuhanjon, bár nézőként így is kicsit para volt, ahogy az üveglapon táncolt az ember feje fölött. Közben a kivetítőn a dalhoz tartozó klip részletei, és a dalszövegből kiragadott szavak futottak, a szám csúcspontján pedig a rapper 1 milliós bindzsi bankjegyeket szórt a közönség közé. Ahogy véget ért a dal, a fényeket a színpad melletti szektor felé irányították, ahol meglepetésre egy páholyrészen maga Bindzsisztán korrupt miniszterelnöke, Pandúr Pjetrö is ott trónolt a lelátón.
A bindzsisztáni tombolda után újabb slágerek következtek, illetve ismét egy vendég, ezúttal Molnár Tamás személyében, akit Majoros az ország legjobb dalszerzőjeként konferált fel, és akivel elsőként a Visszapillantó című közös számukat adták elő. A rapper ezután felhívta a figyelmet rá, hogy már a Csurran, cseppen előtt is volt politikai témájú szerzeménye, hangsúlyozva, hogy ő mindig a gyengék mellé áll – az Azt hallottam a városban következett, amit a Visszapillantóhoz hasonlóan szintén Molnár Tamással közösen jegyez, és amelynek klipje a maga idején megtekintésben ugyancsak rekorder volt. Az, hogy a koncert első, majd a bindzsisztáni csúcscpont után a második felében is volt vendégfellépő, egyébként remek ívet adott a produkciónak.
Bindzsisztán ura bőkezű volt
Ahogy az általában Majka koncertjein lenni szokott, a dalai közül szinte az összes közönségkedvenc szerepelt a felhozatalban, egyebek mellet a Mikor a test öregszik, a Belehalok, a Tündi bündi, és a Depeche Mode Personal Jesus című számának feldolgozásaként született Supersonal is elhangzott, ahogy a Mindenki táncol és a Csúcson túl is helyet kapott a setlistben, a Las Vegas-i feelinget idéző Füttyösnél pedig Majoros újra visszatért Nikával a repülő üveglapra, hogy még egy kört tegyenek a közönség fölött.
A buli végén szokásos módon némi konfettivel felturbózva az Elvitted a szívemet című dal következett, közben Majoros Péter, mint mindig, most is leugrott a fotósárokba, hogy az első sorokban állók közül a lehető legtöbb emberrel lepacsizzon. Meglepetésre azonban most nem ez volt az utolsó tétel, ugyanis váratlanul újra előkerült a Csurran, cseppen című szám. Ekkorra időzítette a csapat az igazi attrakciót, s bár a dalszövegből adódóan azért számított valami hasonlóra az ember, megélni egészen különleges volt – konkrét pénzeső ömlött a küzdőtéren tombolók nyakába, a közönség nem győzte kapkodni az 1 milliós bindzsisztáni bankjegyeket.
A rapper a koncertjein azt is fontosnak tartja, hogy bemutassa a stábot és köszönetet mondjon nekik a közös munkáért – ez most sem maradt el, ahogy a konfettizápor és közönséggel való fotózkodás sem. Szombat este újra színpadra áll a csapat, ám addigra 2050-re fordul a címben a számláló.
Pogonyi Nóra