"Bakelitet hallgatni egy rítus" - elindult a Lemezjátszó Horváth Gergellyel - On Stage"Bakelitet hallgatni egy rítus" - elindult a Lemezjátszó Horváth Gergellyel - On Stage
IMG_0279

"Bakelitet hallgatni egy rítus" - elindult a Lemezjátszó Horváth Gergellyel

Április 11-én debütált a Lemezjátszó című programsorozat, melynek keretében kultikus bakeliteket hallgatnak és kommentálnak Horváth Gergellyel az eseményre meghívott zenészek. Az első esten David Bowie The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars albuma kerül terítékre, melynek kapcsán Prieger Zsolttal beszélgetett a Petőfi Rádió egykori főszerkesztője.

Egyedülálló, ingyenes programsorozatként indult a B32 Galéria és Kultúrtér, illetve a Fülesbagoly szervezésében a Lemezjátszó április 11-én. A havi két alkalommal megvalósuló rendezvényen a közönség kultikus bakeliteket hallgat, amit egy nyilvános beszélgetés követ: Horváth Gergely, a Petőfi Rádió egykori főszerkesztője és a Kultúrfitnesz műsorvezetője a magyar könnyűzene nagyjaival értekezik az albumról.

- Az alapötlet Németh Péteré volt, aki a B32 Galéria és Kultúrtérben dolgozik. Külföldön látott valami hasonlót, utána kereste meg a Fülesbagoly blogot, illetve engem és innentől már hárman agyaltunk azon, mit lehetne tenni az ügy érdekében - mondja Horváth Gergely, akivel az esemény végén váltottam pár szót. - Ez egy elképesztően aktuális és érvényes gondolat, mert valamilyen módon nagyon fontos, hogy ez az egész albumkoncepció előkerüljön, és meg tudjunk vizsgálni korszakalkotó lemezeket hatásukban, egyáltalán mibenlétükben, illetve hogy minek köszönhették azt a hihetetlen erejüket és érvényességüket. Tényleg nagyon tanulságos és hasznos, másrészt így az első este után el lehet mondani, hogy egy nagy közös élmény is az egész.

IMG_0256 (1)

Horváth Gergely és Prieger Zsolt / Fotó: Pogonyi Nóra

Április 11-én  David Bowie The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars című lemezét hallgatták meg a résztvevők egy nagyon otthonosan - székekkel, babzsákokkal és színes párnákkal - berendezett teremben. A korongot az Audio-Technica LP5 lemezjátszóján pörgették, kimondottan ezekre az alkalmakra felépített KV2 Audio hangfalak közt, melyek kiválóan visszaadták az eredeti hang minőségét és dinamikáját. Az album koncepciójáról, illetve háttértörténetéről az Anima Sound System vezetőjével, Prieger Zsolttal beszélgetett Horváth Gergely.

- Meghatároztunk egy zenei teret közösen - fontos szempont, hogy ezen belül legyen az a kulcsalbum, amit kiválasztunk, és amellyel az aktuális vendég találkozik. Igazából mindez akkor működik, ha zenész beszél róla, méghozzá olyan, aki rajongva szereti - magyarázza a műsorvezető, majd mosolyogva hozzáteszi: ezt a fajta rajongó szeretetet az első alkalommal Prieger Zsolt által nagyon megtapasztaltuk.

Horváth Gergely és Prieger Zsolt / Fotó: Pogonyi Nóra

Horváth Gergely és Prieger Zsolt / Fotó: Pogonyi Nóra

Az Anima Sound System vezetője valóban szenvedéllyel elemezte Bowie albumát - amellett, hogy rengeteg hasznos pluszinformációval látta el a közönséget, a beszélgetésből az is kiderült, hogy személy szerint ő hogyan viszonyul az énekes figurájához és munkásságához. Miután a lemez első oldalát lejátszották, rögtön azzal kezdte, hogy a Five Years című dalnál majdnem elérzékenyült, ami elmondása szerint már többször is előfordult korábban. A lemez koncepciója, a dalok felépítése és egymáshoz kapcsolódása, illetve más előadóknak az album slágereiben fellelhető hatása mellett maga Bowie személyisége is terítékre került.

- Nekem Bowie a '90es évektől jött be nagyon és vált fontossá, karrierjének a korai szakaszával, ami sokkal hektikusabb hevesebb, olyan határokat is feszegető, amikkel én nem szeretek játszani, csak később kezdtem el foglalkozni - mondja Horváth Gergely. - Viszont a későbbi dolgoktól indulva érthetővé vált, hogy azzal hova ért, és így érdekesebb lett. Elképesztő figura. 

Horváth Gergely és Prieger Zsolt / Fotó: Pogonyi Nóra

Horváth Gergely és Prieger Zsolt / Fotó: Pogonyi Nóra

Hogy nem csak a személye, hanem Bowie munkássága is lenyűgöző, jól mutatta a Lemezjátszó első estéjén résztvevők egyöntetű reakciója: néma csendben, áhítattal hallgatták végig a Ziggy Stardust album mindkét oldalát. Ha pedig olykor egy-egy kérdéssel hozzájuk fordult Horváth Gergely, mindig akadt jelentkező a válaszadásra.

- Annyira jó közönség volt! Zeneszerető jóemberek. Szerintem ez érződött - mondja lelkesen a műsorvezető, aki az esemény alatt zenés áhítatnak nevezte az élményt, amit a jelenlévők átéltek. - A Liturgiában a zenés áhítat, amikor Istennek járó figyelemmel és szívvel hallgatunk, most világi szinten valami hasonlót tapasztaltunk meg, ami azért fontos, mert így művészetté lesz, pláne egy ilyen lemez, mint Bowie Ziggy korongja - magyarázza. - Ma már egyre ritkábban sikerül nekiülni egy-egy albumnak, egyrészt mert nem olyanok, mint régen, nemcsak a koncepció miatt, hanem abban az értelemben, hogy már nem úgy kezelik, másrészt az a 45-50 perc, ami egy albumnak jár hátradőlősen, már ritka. Pedig ezek nagy élmények és nagy-nagy történetmesélések!

Horváth Gergely / Fotó: Pogonyi Nóra

Horváth Gergely / Fotó: Pogonyi Nóra

Mikor Horváth Gergely megkérdezte a közönséget, mikor hallgattak utoljára bakelit lemezt, nagyon kevesen voltak, akik azt mondták, hogy egy éven belül. Ami érthető persze, nem csak azért, mert ma már a digitális formátumokat részesítik előnyben, valószínűleg a többségnek nincs is bakelit lejátszója otthon.

Szeretem a bakelitet - bakelitet hallgatni egy rítus - mondja a műsorvezető. A mindennapokban viszont már alapvetően a stream, az mp3, jobb esetben a wav formátum, vagy talán a CD még, ami meghatározó. A digitális formátum nagyon praktikus, hasznos és informatív, de más. Manapság inkább dalokat hallgattuk albumok helyett, pedig - és a Ziggy erre jó példa - a dal kinyílik a saját közegében.  A számok egymásból következése, az egymással való kapcsolat-kommunikációja mind olyan mélyebb rétegeket érintenek, amik azért fontosak.

Ez azonnal kiderült, ahogy Horváth Gergely belevágott Prieger Zsolttal a beszélgetésbe az album első oldalának meghallgatása után. A Ziggy egy elképesztően jól összerakott lemez, amin minden rezdülésnek és csendnek jelentősége van. Azt viszont, hogy Bowie zseniális rocksztár, vagy inkább dalszerző-énekes volt, esetleg mindkettő egyben, nem igazán sikerült határozottan eldönteniük, talán pont a művész megtévesztő sokszínűsége miatt. Horváth Gergely végül ennyit mondott, mikor rákérdeztem:

- Azt hiszem, David Bowie médium.

Fotó: Pogonyi Nóra

Fotó: Pogonyi Nóra

A Lemezjátszó programsorozat következő estje április 19-én lesz, akkor a Nirvana Nevermind lemezét hallgathatják meg a résztvevők. Az albumról Harcsa Veronikával beszélget majd Horváth Gergely. Az eseményre ITT lehet regisztrálni.

Szerző: Pogonyi Nóra

 

IMG_0294 (1)

Horváth Gergely / Fotó: Pogonyi Nóra

IMG_0291 (1)

Horváth Gergely / Fotó: Pogonyi Nóra

Fotó: Pogonyi Nóra

Fotó: Pogonyi Nóra

Hozzászólások